dimecres, 31 de gener del 2018

Normalitats diverses: entre grelos i xocolata.




"Detesto la pérdida de diversidad en el mundo, aunque a veces me cansa un poco representar esa diversidad", això diu Andrew Solomon al seu llibre Lejos del árbol (Ed. Debate). 


Una vesprada vam anar al supermercat, no portàvem llista ni coneixíem l'espai, així que teníem la sensació d'estar al laberint de Creta, on no hi ha macarrons integrals, però sí un minotaure. 

En un moment de concentració cap a les prestatgeries i de desatenció cap a Arnau, aquest va deixar anar la nostra mà i, com posseït per una força extraterrestre, es va dirigir cap al fons de la botiga. Allí on hi ha les xocolatines, els dolços prohibits, les galetes amb formes d'animals... 

El vaig mirar, preocupada, a certa distància, tement que agafara un o potser dos o tres kinders sorpresa! Però seguidament vaig desitjar que agafara no sols una, dues o tres sorpreses de xocolata, sinó també alguna capsa de galetes. Vaig desitjar ser aquella nit una família normal, que després de sopar es menja la capsa sencera a casa, tot sabent que això no és saludable. Ho faríem entre riures i dient-nos, tots tres, una més i prou. Però ens l'acabaríem, perquè les galetes, si són bones, sempre s'acaben i si les triava Arnau, serien boníssimes. 

Ell tirava dels meus pensaments, com Teseu del cabdell d'Ariadna. Mentre el seguia amb la mirada, va arribar a la part de la botiga que més brilla, després de la dels detergents. Va passar de llarg la prestatgeria de la xocolata, va passar de llarg les galetes. Seguia tirant del fil dels meus pensaments i em vaig conformar, en aquell moment, amb una bossa de tristes llepolies. Però, Arnau es va agafar a l'escala metàl·lica que la reposadora havia deixat abandonada un moment i va fer ús del seu equilibri precari, per a arribar fins al segon escaló!

Vaig recollir el cabdell dels meus pensaments, fets un veritable embolic, i en carrera atropellada em vaig acostar a ell. En aquella distància de metres escassos, em vaig desfer de la idea de compartir una sorpresa de xocolata o una capsa de galetes al sofà. Ni tan sols volia ja un grapat de tristes gominoles. En el que dura una carrera de la secció de pasta a la de dolços, em vaig desfer del pensament aquell de ser una família "normal". 

Andrew Solomon, que en sap molt, al seu llibre Lejos del árbol, diu: "Las famílias con niños normales buscan la excepcionalidad, las familias con niños especiales la norma." Però la meua amiga Rosa Conca, que també és molt sabuda, diu: "Buscant la norma et perds la vida".

Aquella vesprada jo vaig desitjar ser una família normal i menjar galetes al sofà, galletes triades per Arnau, però ell va fer d'Arnau i no va anar a pel que haurien anat molts altres. I casualment allò, que jo ara conte amb certa tristesa, altres ho contarien amb tota l'alegria que dóna un fet excepcional... quan s'és normal. 






2 comentaris:

  1. La setmana passada em diu la meua germana que li havien dit que jo haguera arribat a ser una eminència. Ma mare moltes vegades ha comentat que jo haguera sigut alta perquè abans de la malaltia superava la mitja. Jo també pensava que hauria estudiat psicologia, viscut a València, viatjat... És una mal que ja he sanat. Em vaig donar compte que això no era real jo soc qui soc, m'han fet així les experiències? clar. Però esta jo no és pitjor que la possible, està jo és la que deuria de ser, esta és la meua vida, no hi havia un altra que ha quedat trencada. No existeix la Rosa Conca fins als dos anys i mig i la Rosa Conca de després. Soc la mateixa

    Però socialment és un mal que continua existint, la vida de les persones amb diversitat funcional no és la que deuria ser, és inferior, és negativa, no és la desitjable i molta gent amb diversitat funcional creu aquest discurs, l'interioritza quedant paralitzat el seu projecte de vida, pensant sempre el que podia haver fet i no farà mai.

    La norma no està feta per ni per a nosaltres per això no cal pedrer la vida per ella. I com m'agrada a mi mirar als ulls a la gent que em mira!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Quin atreviment dir que hauries segut una eminència, perquè reafirma que no ho potser en la teua condició, i encara pijor perquè afirma que no ho eres.
      Quan que hem aprés de la frase: Buscant la norma et perds la vida, però encara desitjan galetes, ens perdem les escales.

      Elimina